Privacy

verklaring

Neem contact op:

Tel: 06-11121124

Email: sensikids@hotmail.com

p/a Kanaaldijk 88, 1831 GB, Koedijk

Mindmappen of packet switchen

Doel van deze lesbrief

Kennis:

  1. Informatie over de veranderingen in de hersenen van de puber

  2. Informatie over hoe je met mindmappen (packet switching) informatie kunt ordenen

Deze kennis wordt aangevuld in de lesbrief Beelddenken en leren

Doen:

Tijdens de opleidingsdagen wordt een mindmap gemaakt door de deelnemers aan onze beroepstraining.

Een sensitieve wijze van beleven en denken zorgt voor volle hoofden.

In de puberteit beleven kinderen nog meer dan ze gewend zijn. Alle zintuigen staan open, alle prikkels worden opgezogen. Ze zijn op zoek naar aansluiting en kijken naar anderen om te leren hoe ze zich kunnen presenteren aan de groep.

Hier zijn hoogsensitieve pubers niet anders in dan andere pubers die minder sensitief ervaren en denken.

De sensitieve wijze van beleven en denken zorgt er voor dat in het hoofd van de puber allerlei lijntjes worden gelegd. Deze denkwijze is heel associatief, alles wordt aan elkaar geknoopt in het puber brein. Vooral in sociale en emotionele situaties zal er meer moeten worden verwerkt. Alle subtiele details die worden waargenomen bij anderen worden verbonden met wat er al aan informatie is in het brein. 

De delen van de hersenen die betrokken zijn bij het geheugen en het verwerken van sociaal-emotionele ervaringen maken overuren. 

Het mag duidelijk zijn dat door de emotionele en sociale ontwikkeling die in deze fase het belangrijkst is, de cognitieve ontwikkeling daardoor onder druk komt te staan. Organiseren en plannen lukt daardoor bijvoorbeeld minder goed. 

Mindmappen kan zorgen voor het overzicht en kan het geheugen ontlasten.

Wij noemen de term packet switchen in het werkboek omdat het een term uit de ICT is; het betekent het sorteren van informatie. Daar begin je eerst mee: wiskunde bij wiskunde, engels bij engels, franse woordjes bij elkaar in een mapje etcetera. Het is het ordenen van je hoofd door alles in pakketjes te plaatsen. Die pakketjes (mapjes) zorgen er voor dat je informatie ordent en makkelijk terug kunt vinden. 

In de lesbrief beelddenken en leren meer hierover. 

Mindmappen zorgt voor overzicht. Bijvoorbeeld de franse woordjes in een mindmap zetten. Of de termen die bij de economie les horen bij elkaar plaatsen.

Tekenen, kleuren alles mag, wat bij de puber past mag worden gebruikt. 

Kijk hier naar een filmpje over mindmappen (Vlaams)

 

 

Het puberbrein

 

In het werkboek Power Pubers gebruiken we de termen automatische hersenen en leerhersenen. De automatische hersenen werken onwillekeurig. De leerhersenen moet je 'aanzetten'. 

Angst en woede zijn automatische reacties. Het lichaam komt in een stress toestand en gaat onwillekeurig reageren. Deze emoties worden in de onwillekeurige hersenen vrijgemaakt en hebben invloed op het leren en je kunnen concentreren.

Chillen is leuker dan leren. Met de leerhersenen maak je keuzes om eerst te leren en dan te chillen. Maar de automatische hersenen houden van chillen en de eigen wil wordt nogal eens uitgeschakeld.

Het is leuk om de puber iets te vertellen over de werking van de hersenen in de puberteit. Het is daarbij belangrijk om te vertellen dat het goed is om de leerhersenen te trainen. 

Kijk eerst eens zelf naar een fragment van DWWD over het puberbrein.  

Een interessante vraag naar aanleiding van dit filmpje is: zouden HS pubers een experiment als getoond ondernemen?

 

Tijdens de cursus die je gaat geven kun je eventueel samen met de puber naar de video van Tineke Verdoes over de leerhersenen kijken. 

De kwestie is dat pubers niet erg houden van oefenen en herhalen. En toch is dat van belang om de hogere functies van de leerhersenen en het werkgeheugen van het puberbrein te voeden en de weggetjes te versterken. We komen er ook op terug in de lesbrief over executieve functies. 

Ga door naar de pagina over visualiseren

Ga terug naar de vorige pagina