De oefeningen

Voor de klas staan zorgt vaak voor een hyper focus.
Je hebt als leerkracht waarschijnlijk graag een totaal overzicht om te kunnen anticiperen op wat zich voordoet. Daar hoort een hogere alertheid bij. Je stijgt een beetje boven je lichaam uit als je super alert bent. Goed aarden is dan ook erg belangrijk in jouw werk. Je energie centreren helpt echt!

Hier is mijn tip die al velen heeft geholpen:

Ga stevig staan of zitten. (Liggen mag natuurlijk ook, want zelfs ‘s avonds voor je gaat slapen kan het helpen, je stress-systeem kalmeert)

Voel dat je kunt meewerken met de zwaartekracht. Het is alsof je voeten dieper de aarde inzinken, je billen in de stoel zakken, je lichaam dieper in het matras zakt.

Zoek een punt onder je voeten, in de aarde. Of denk aan dat punt. Misschien voel je het.

Ga nu met je aandacht naar de achterkant van je lichaam.

Denk aan de achterkant van je lichaam.

Begin met aan het achterhoofd denken… en zak langs je achterkant naar beneden tot onder aan je voeten.

Waar je aan denkt, daar gaat je energie heen.

Met deze simpele oefening stop je al met het uitzenden van jouw energetische informatie en ontvang je minder van anderen.

Aandacht is bewustzijn is energie.

Waar je bent met je aandacht daar is je energie.

In het woord aandacht zitten de woorden ‘denken’ en ‘aan’.

Waar je aan denkt, daar is je energie. Je bewustzijn is daar.

Waar je naar kijkt, waar je naar luistert…, daar gaat je energie voor een deel heen.

Zien is anders dan kijken. Iets zien doe je pas als je betekenis geeft aan wat je ziet.

Wat je hoort krijgt pas betekenis als je echt luistert. Iets horen is dus iets anders dan ergens naar luisteren. Gek genoeg geven we in het dagelijks leven weinig betekenis aan alle informatie die naar ons toe komt. We kijken, maar we zien het niet. We horen iets, maar we luisteren niet echt.

Enerzijds is dat een goed ding, je zou gek kunnen worden als je bij alles 100% stil zou staan, het is ook prima als dingen van je afglijden. Echter: in eerste instantie moet er wel eerst een ‘zien’ of een ‘luisteren’ tot stand komen willen we de keuze maken om echt iets los te kunnen laten.

Mindfulness probeert dit aandachtig zien en luisteren te versterken zoals we inmiddels weten.

Als we goed geaard zijn kunnen we aandachtiger aanwezig zijn.

Hier kun je luisteren naar de grondingsoefening van de luister-cd Doe de Energy Switch (luister-tijd 10 minuten):

Om de loslaat oefening Energy Switch te kunnen oefenen is het fijn om deze op je gemak na te lezen:

Tot slot voor diegenen die echt super gevoelig zijn:

04 GrondingSylvia van Zoeren
00:00 / 10:35