Privacy

verklaring

Neem contact op:

Tel: 06-11121124

Email: sensikids@hotmail.com

p/a Kanaaldijk 88, 1831 GB, Koedijk

Power Pubers leren 'packet switchen'

April 22, 2017

Power Pubers leren hun huiswerk ordenen en plannen in de Power Puber cursus, een leuke cursus die onze coaches aanbieden in hun praktijk. Maar er is meer waar Sensikids opvoedcoaches bij kunnen helpen. 

 

Joeri is veertien en dus een echte puber. Hij is zachtaardig en vriendelijk. 

Hij voelt zich onveilig in zijn lichaam. 

Zijn sensitieve beleving en denkwijze zorgen ervoor dat zijn hoofd nooit stil staat. 

Nu is hij bezorgd. Eigenlijk om niets. Hij verontschuldigt zich bij voorbaat. 

Hij kan niet stoppen met denken. Zijn agenda zit in zijn hoofd. Hij maakt steeds boodschappenlijstjes van wat hij moet doen. Die lijstjes komen steeds weer opnieuw langs. Een druk hoofd zorgt voor een druk lichaam. En een druk lichaam kan een onveilig gevoel geven.

'Ik kan me niet eens herinneren wat ik vanmorgen op school deed.' zegt hij, een beetje geschrokken. Zijn gedachten zijn vaak bij andere dingen dan bij de les. 

Terugspiegelen van wat ze leerden, kan pubers helpen om hun hoofd te kalmeren en zaken op een rijtje te zetten. Terugspiegelen is eigenlijk evalueren van wat je leerde en deed. 

 

'Heb je een agenda?' vraagt de Sensikids coach aan hem.

'Die heb ik!', zegt hij, 'maar ik gebruik hem eigenlijk niet.'

 

De Sensikids coach maakt een tekening voor hem. Ze schrijft een vierkant vol met zijn gedachten. Gedachten over school, huiswerk, de docenten, zijn schoolvrienden, de game die hij online speelt, de eerste verliefdheid, de nieuwe spijkerbroek die hij moet kopen, de verjaardag van zijn oma, de ziekte van zijn neefje. Ze voegt er de thema's toen en straks aan toe. Is er iets misgegaan de afgelopen tijd? Lukte iets niet goed? Jazeker, zegt hij, met gymles stond hij voor schut omdat hij niet over de bok kon springen. En met Franse les kon hij weer eens niet de woordjes reproduceren. Woordjes waar hij de avond ervoor uren lang op had geoefend. Hij ziet om die reden erg op tegen het proefwerk volgende week. Door een negatief resultaat uit het toen naar het straks te brengen ziet hij tegen dingen op. Het is bekend van sensitieve belevers en denkers dat ze dit makkelijk doen. Een eerste keer mis geschoten is altijd mis. Elaine Aron beschreef het in haar boek over hoog sensitieve kinderen. 

 

Hij kijkt naar het getekende vierkant met daarin geschreven alle gedachten en gevoelens die ze net hebben benoemd. 'Verhip..', zegt hij. '..best veel!' 

'Dit heet mindmappen.', zegt de Sensikids coach. Hij trekt een moeilijk gezicht. Nee! Mindmappen, daar heeft hij een vette hekel aan.

'Maar wij noemen het packet switchen.', gaat de Sensikids coach door. 'Die term komt uit de ICT. Computers hebben het nodig dat informatie die bij elkaar past in mappen wordt opgeslagen. Informatie uit de engelse les, hoort niet bij informatie uit de wiskundeles. Daar maak je een apart 'pakketje' van.' Ze glimlacht. 'Als in de computer niet alles in pakketjes wordt opgeslagen, en je opgeslagen informatie geen goede naam geeft, kun je zaken moeilijk terugvinden in de zoekmachine. Bij jou loopt ook alle informatie in je hoofd door elkaar heen. Packet switchen kan je helpen alles op een rijtje te zetten.' 

 

Samen maken ze pakketjes van wat in zijn hoofd zit. Langzamerhand krijgt hij een idee hoe hij alles waar hij aan denkt even 'uit' kan zetten. 'Want als je het in een pakketje plaatst, kun je het later oproepen wanneer je wilt. Je hoeft het niet meteen te onthouden. Bovendien, als je elke dag even naar een mindmap kijkt van je woordjes Frans, oefen je kort, maximaal tien minuten en na een paar dagen zijn de woordjes in je lange termijngeheugen geplaatst. Als je later een repetitie hebt hoef je niet alle woordjes weer opnieuw te leren. Je kent ze al. Je moet ze je alleen nog herinneren. Dat doe je door te oefenen met je mindmaps*.' 

 

Elke keer als hij komt voor een onderdeel van de Power Puber cursus maken ze als evaluatie aan het eind van hun bijeenkomst een pakketjes overzicht.  Eigenlijk maken ze een ordinaire mindmap denkt ze glimlachend. Hij spiegelt op deze wijze terug wat hij leerde van haar en zo krijgt het meer betekenis. 'Wanneer iets betekenis heeft gekregen voor jou, onthoud je het beter.' 

 

Zeven keer komt hij naar haar praktijk. Aan het eind van de cursus evalueren ze. Hij schrijft: 'Eigenlijk heeft alles me geholpen. Dat had ik niet verwacht. Ik denk dat iedereen in mijn klas er mee geholpen zou zijn'.  

 

 

* Voor beelddenkende pubers kan Franse les een ramp zijn. Bij de woordjes krijgen ze geen beeld, en de klank van de taal is ze ook nog vreemd. Je onthoudt taal ook aan de hand van klanken. hardop oefenen kan hen helpen. 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Recente Posts

January 31, 2019

November 21, 2018

October 19, 2018

Please reload