Privacy

verklaring

Neem contact op:

Tel: 06-11121124

Email: sensikids@hotmail.com

p/a Kanaaldijk 88, 1831 GB, Koedijk

In onze korte beroepsopleiding leer je onze Sensikidscursussen te geven aan hoogsensitieve kinderen van vijf tot vijftien jaar. 

We geven hier graag een overzicht van wat je kunt verwachten wanneer je je inschrijft voor onze leuke opleiding. 

In onze opleiding werk je thuis aan opdrachten. Dat wil zeggen: je plant en organiseert oefensessies met kinderen uit de diverse leeftijdsgroepen en schrijft hierover een verslag, je ontvangt digitaal lesbrieven die je leest om je voor te bereiden, je maakt de thuisopdrachten (vragen over de lesbrieven) en je schrijft een korte paper of Powerpoint over hoogsensitiviteit bij kinderen in het algemeen. Daarnaast organiseer je per module een of twee oefensessies om met eet een client uit de doelgroep te kunnen oefenen.

De extra studiebelasting is ongeveer vier uur per week. Heb je al een relevante opleiding gevolgd om met hoogsensitieve kinderen te werken? Dan krijg je vrijstelling voor het maken van de thuis opdrachten en het schrijven van de paper. 

Je volgt acht trainingsdagen, verdeeld over vier of vijf maanden. De eerste twee trainingsdagen worden in een blok aangeboden, twee dagen achtereen dus. 

Onze opleiding is geschikt:

voor kindercoaches die meer tools in hun praktijk willen,

voor therapeuten, jeugdzorgwerkers, leerkrachten en IB-ers,

voor starters die een eigen praktijk willen beginnen. 

Inleidende, eerste trainingsdag (module 1)

Tijdens de eerste trainingsdag onderzoeken we welke doelgroep ons voor ogen staat: de hoogsensitieve kinderen van vijf tot vijftien jaar. Wat betekent het om hoogsensitief te zijn?

We geven aandacht aan DOES:

Diepgaande verwerking van informatie 

Overstimulatie

Emotionele reacties die intens kunnen zijn

Sensorische sensitiviteit.

Ook geven we aandacht aan prikkelverwerking. Welke zintuigsystemen zijn er en hoe ontstaat overprikkeling? 

En je maakt kennis met onze Sensikidsprotocollen die zoveel verschil kunnen maken omdat ouders, leerkracht en kind praktisch kunnen werken samen:

Het prikkelprotocol.

Het stressprotocol.

Het aandachtprotocol.

Het schrikprotocol. 

Tweede trainingsdag (deel 2 van module 1)

De Ik ben Oké! training (voor kinderen van zeven - negen jaar)

In de Ik ben Oké! training leer je het werkboek Ik ben Oké! kennen en neem je de tools door waar veel sensitieve en prikkelgevoelige basisschoolleerlingen veel baat bij hebben.

Deze training is geschikt voor kinderen van zeven tot negen jaar. 
 

Ze leren van O jee naar Oké! te gaan door handige oplossingen te zoeken.

Ze leren iets over omgaan met veranderingen.

Over stress en zich ontspannen.

Ze leren de stressladder als herkenning in te zetten.

Ze leren Oke! gedachten te verzinnen.

Ze leren iets over hun eigen talenten.

Ze leren hun eigen plek in te nemen.

De kinderen komen zeven keer naar je praktijk om op een leuke manier allerlei handige manieren te leren om zich oke! te voelen. 

Ouders wordt gevraagd de Sensikids nieuwsbrieven te lezen en thuis nog eens te herhalen (nogmaals het verhaal lezen samen, een spelletje doen en samen de ontspannigsoefening oefenen. Na afloop van deze leuke cursus hebben de kinderen een eigen spel samengesteld waarmee ze thuis kunnen blijven oefenen wat ze leerden bij jou in de praktijk.

Je ontvangt thuis voor aanvang van de opleiding een inlogcode om de lesbrieven en vragen voor deze eerste module door te kunnen nemen. Alles in jouw tempo en op jouw eigen manier.  

Derde trainingsdag (deel 1, module 2)

De Ik doe het anders training (voor kinderen van negen tot elf jaar).

In deze training, die gedeeltelijk een overlap heeft met Ik ben Oké!, maar meer geschikt is voor kinderen van negen tot elf jaar, komen naast zelfkennis en stressmanagement ook verhalen voor over beelddenken, en sociale vaardigheden.  Wel zo handig omdat je werkvormen kunt combineren uit deze twee werkboeken. Er wordt onder andere stil gestaan bij omgaan met boosheid, emoties van anderen juist inschatten en de plek in de groep. 

Alle punten die we hierboven noemden komen ook aan de orde.

Vierde trainingsdag (deel 2, module 2)

Visuele ondersteuning en beelddenken

Tijdens deze trainingsdag wordt duidelijk dat het merendeel van deze kinderen visueel is ingesteld. Een deel van deze groep kan volgordelijk denken, een deel heeft hier moeite mee. Hoe ga je daar mee om? Wat bied je de kinderen aan?

Stripverhalen die ondersteunend werken, tekenen terwijl je uitlegt, rekening houden met het in je taalgebruik, samenvatten, terugspiegelen (evalueren), het zijn onderwerpen die belangrijk zijn om juist afgestemd te zijn op de kinderen die naar je toe komen. 

Tevens gaan we tijdens deze dag onderzoeken met welke vragen ouders kunnen komen en hoe jij als opvoedcoach verslag doet van je bijeenkomsten met de kinderen. 

We nemen de mogelijkheden om te evalueren met de kinderen door aan de hand van het Sensikids evaluatieormulier en het eindspel dat de kinderen maken tijdens de bijeenkomsten in je praktijk. 

Je ontvangt voor de start van derde en vierde dag een digitale lesbrief met alle informatie die je op je gemak kunt doornemen thuis. 

De Power Puber training. (module 3)

 

In de Power Puber training leer je het werkboek Power Pubers kennen en neem je actief de tools door waar veel sensitieve en prikkelgevoelige pubers baat bij hebben.

 

Mindmappen, plannen en ordenen, de functie van de hersenen, de executieve functies, stress en ontspanningsoefeningen, prikkelverwerking, je hoofd opruimen, visualiseren en positief denken zijn dergelijke tools en achtergrondinformatie die je nodig hebt om de kinderen in de puberteit te kunnen coachen. 

In twee trainingsdagen leer je onze Sensikids cursus Power Pubers kennen. De pubers komen zeven keer bij jou in de praktijk en jullie nemen samen een aantal werkvormen uit het werkboek door. Langzamerhand krijgen de tieners grip op wat je aanreikt. Ook al vinden ze herhalen soms lastig en saai, oefenen hoort bij deze training. Je biedt keuze aan de puber, zodat moetivatie motivatie wordt. Je oefent met oplossingsgerichte communicatie. Je leert de puber terug te spiegelen wat er door hem/haar is waargenomen/geleerd en wat wordt gevoeld en gedacht. Zelf krijg je meer inzicht in de puberteit en je komt meer te weten over deze interessante en intense fase in het leven van kinderen. Je leert  neurobioloog Jelle Jolles kennen die vindt dat pubers sturing, steun, inspiratie en motivatie nodig hebben. En je begrijpt waarom de executieve functies in de puberteit onder druk komen te staan en hoe je de puber kunt steunen bij het plannen en ordenen van schoolwerk. 

Bij deze module horen twee lesbrieven die dit alles ondersteunen en overzichtelijk maken. 

De kleutertraining. (module 4)

In de Ik voel me Oké! training ga je vooral spelen met het kind dat naar je toekomt. Deze cursus is geschikt voor kleuters vanaf vijf jaar. Hij is ook erg geschikt voor de 'vroege leerlingen'*.

In twee trainingsdagen neem je de ontwikkeling van kleuters door, welke spelvormen geschikt zijn, wat een kleuter al moet kunnen, en wordt je uitgedaagd om te spelen. Met handpoppen ga je de kleuters namelijk van alles leren en meegeven. Het werkboek 'Ik voel me oké! is je middel om de basisemoties met de kleuter door te nemen. Door het 'Kikker in de vijverspel' te spelen met praatprikkelkaarten, foto's te gebruiken van kinderen en volwassenen en een vilten emotiebord te gebruiken, maar ook door de emoties uit te beelden aan de hand van een leuk spel met rijmpjes en dieren. Je maakt voor deze training wat extra kosten: het vilt moet je zelf aanschaffen bijvoorbeeld (je maakt zelf een vilten emotiebord voor de kleuters in je praktijk in deze training) en de dobbelsteen die bij het emotiespel hoort. 

*Kinderen die met soms vijfjarige leeftijd al naar groep drie gaan, zijn vaak nog erg speels en hebben moeite hun aandacht langere tijd te richten. Werken op het 'platte vlak' valt deze kinderen vaak niet mee. Ze kunnen een verkeerde indruk krijgen van school. Sensitieve kinderen houden niet van falen: een keer mis geschoten is altijd mis. Het resultaat kan zijn dat ze leren uit de weg gaan. 

Je ontvangt de inlogcode voor de digitale pagina met lesbrieven, opdrachten, achtergrond en video's voor aanvang van deze module.