Doelstellingen Power Puber training
Allereerst wil ik jullie graag vertellen wat de doelstelling is van de module 'Werken met Pubers'.
Met behulp van het werkboek Power Pubers kun je maximaal zeven keer een bijeenkomst plannen met een puber. In het werkboek dat bij deze Sensikids cursus hoort vind je veel werkvormen. Belangrijke tools zijn: mindmappen of packet switchen (informatie sorteren), visualiseren en verankeren van een goed gevoel, positieve gedachten verzinnen, jezelf leren kennen, ontspanningsoefeningen en je eigen grens bewaken. Een onderdeel in je samenwerking met de puber kan ook zijn dat jullie onderzoeken hoe hij of zij het schoolwerk kan organiseren en plannen.
Voor de goede orde: de twee trainingsdagen trainen je niet om ouders tips te geven. De pubers zelf zijn onze doelgroep.
Samen met de puber ga je op zoek naar een fijne samenwerking.
Lees eerst meer over hoogsensitieve pubers
De presentatie over hoogsensitieve pubers. klik hier
In de puberteit verandert er veel voor de tiener. Klik hier
Ook wikipedia geeft goede informatie over die veranderingen en deze vind je hier.
Een introductievideo voor de puber zelf kun je hieronder bekijken. Dokter Corrie geeft veel tips aan pubers, vooral over seksualiteit.
Het door Henriëtte Maas geschreven Sensikids informatiewerkboek over de puberteit vind je in je lesbriefmap. Lees dit de komende weken in je eigen tempo en maak een samenvatting voor je zelf van de voor jou belangrijke onderwerpen.
Lees hier de Power Point presentatie over de inhoud en doelstelling van het werken met het werkboek Power Pubers.
In het informatiewerkboek dat je in print in je lesbriefmap kreeg, vind je veel informatie over de veranderingen in deze interessante en tegelijkertijd inspannende tijd die de puber doormaakt. Maar ook geeft Henriette Maas veel tips om prettiger met de pubers samen te werken, ze te begrenzen en prettig met ze te communiceren.
Tot 24 jaar rijpt het brein. In de prefrontale cortex worden de hoger functies van het brein ontwikkeld. Pubers zijn vooral aan het experimenteren met hun persoonlijkheid en gedrag. Daar ligt de nadruk op in deze periode. De hogere breinfuncties komen onder druk te staan. Het is echter niet zo dat ze niet kunnen plannen en organiseren. Het is eerder zo dat ze geen of minder motivatie hebben om dit te doen. Er is sprake van selectieve motivatie. De hogere functies kunnen worden getraind.
HS pubers zijn vaak wel gemotiveerd om schoolwerk te doen en besteden voldoende tijd hieraan, of zelfs te veel. Omdat ze vaak veel energie moeten inzetten om zowel sociaal emotioneel als cognitief te groeien geven we in de Power Puber training graag aandacht aan onderwerpen die de executieve functies versterken.