Privacy

verklaring

Neem contact op:

Tel: 06-11121124

Email: sensikids@hotmail.com

p/a Kanaaldijk 88, 1831 GB, Koedijk

Beelddenken en leren

Doel van deze lesbrief

Kennis:

  1. Informatie over de belangrijkste leerstijlen

  2. Informatie over beelddenken

  3. Informatie over de kracht van het gebruiken van mindmaps

Doen:

  • Beelddenktest

  • In de opleidingsdagen zoveel mogelijk rekening houden met de kwaliteit beelddenken tijdens het oefenen met de werkvormen

  • Tijdens de opleiding oefenen met mindmaps en flashcards

Van de hoogsensitieve kinderen en volwassenen is bekend dat ze vaker visueel ruimtelijk zijn ingesteld. Een visueel-cognitieve leerstijl zou bij deze groep kinderen daarom beter aanslaan dat alleen de verbaal-volgordelijke leerstijl, zeker als deze groep nog niet volgordelijk denkt, dat is tenminste mijn aanname in deze lesbrieven. Uit onderzoek blijkt dat bijna de helft van de leerlingen beide leerstijlen gebruikt. 

Nu we hebben gelezen dat de koude executieve functies onder druk komen te staan in de puberteit, is het aannemelijk dat voor de beelddenkende pubers het soms extra lastig is om hun schoolwerk bij te benen. Ze hebben mogelijk meer energie nodig om bijvoorbeeld de talen te leren en te automatiseren, hun huiswerk te plannen en te organiseren, en een voorbeeld is het automatiseren van Franse idiomwoordjes dat hen nogal eens last bezorgd. Regels volgen is voor hen lastiger omdat ze moeilijker een beeld/begrip krijgen bij een formule of een afspraak hoe je bijvoorbeeld wiskundige en scheikundige formules gebruikt. Zij leren vanuit een groter geheel. Top-down dus. Zij willen weten wat de doelstelling is van een les, waar de les uit bestaat en waar de les mee te maken heeft (welk gedeelte het is van een groter geheel).

Daarnaast worden ze uitgedaagd om samenvattingen te maken, en voor beelddenkers is dat lastig omdat voor hen meestal alles even belangrijk is in een tekst. Plannen en ordenen staan ook onder druk. En wat te denken van het lezen van lange teksten waarbij inleidingen op de kennis die volgt vaak afleiden van de feitelijke overdracht. 

 

Veel terug brengen naar minder is een goed advies, maar hoe doe je dat dan?

Er zijn verschillende leerstijlen. De meest gehanteerde volgens Jelle Jolles: de verbaal volgordelijke en de visueel cognitieve leerstijl. 

 

Lees hier meer over leerstijlen: Volgordelijk denken wordt ook wel seriëel denken genoemd, niet volgordelijk denken wordt holistisch denken genoemd. Ook linker en rechter hersenhelft kwaliteiten worden genoemd.

Om met de puber te spreken over beelddenken kun je de Power Point presentatie bekijken die informatie geeft over de puberteit. Tijdens deze module is ruimte om te oefenen met mindmaps en flashcards, hulpmiddelen om veel terug te brengen naar weinig en het automatiseren voor de beelddenkers makkelijker te maken zodat je de puber daar mee kunt helpen. 

 

 

 

Power Point Hoogsensitief in de puberteit, over beelddenken en leren

 

 

Je kunt ook samen naar een korte  video kijken over beelddenken die is gemaakt door Linda:

Een test kun je vinden op: https://beeldenbrein.nl/testbeelddenken/

Mindmappen bespraken we al op de desbetreffende lesbrief pagina. 

Bekijk hier tenslotte de video die helder laat zien wat de reden is dat mindmappen helpt als je wilt leren, en hoe je het werkgeheugen stimuleert. 

 

Kindertalenten is een opleidingspraktijk van Tineke Verdoes. Als RT-er, trainer beelddenken, Sensikids opvoedcoach en (voormalig) leerkracht begeleidt zij voornamelijk beelddenkers. Haar boeken zijn dan ook een mooie ondersteuning voor het werk met de hoogsensitieve pubers. 

Ga naar de lesbrief over oplossingsgericht communiceren

 

Ga terug naar de lesbrief over executieve functies