Van de vijfjarigen is 98 % een creatieve denker. Na veertig jaar is nog maar 2% een creatief denker. Ons onderwijs is er geenszins op uit om ons creatieve denkers te laten blijven. Dat was de strekking van een interview op de radio dat ik ooit hoorde.
Dat 'het' onderwijs 'onder vuur' staat is inmiddels wel duidelijk. Past het onderwijs nog wel bij de twenty century skills die kinderen straks nodig hebben? Je mag er je eigen gedachten over hebben.
Ik vertel op mijn beurt graag een verhaal uit de praktijk.
Vanmiddag is een prachtig meisje van negen jaar bij mij in de praktijk geweest.
Lange rode haren, en een open blik en houding.
Een lieve moeder die haar graag wil helpen haar weg te vinden in onze toch wel moeilijke wereld.
Bij binnenkomst blijft de blik van mijn piepjonge bezoekstertje haken aan een schoolbord in mijn kleine wachtkamertje.
Ze wil tekenen.
'Dat is goed.' zeg ik.
'Dan wil ik wel graag dat je iets tekent over Oké! en O jee!' zeg ik. 'Want daar gaan we het weer over hebben vandaag!'
Dat is wat de kinderen immers bij mij leren: 'Voel je je O jee? Verzin iets om je weer Oké! te voelen!'
We sjouwen het schoolbord naar mijn werkruimte.
Ze zoekt uit met welk materiaal ze wil werken.
Het worden de nieuwe stiften. Ze hangt wit papier aan het bord.
Nauwkeurig zet ze het vlak bij een stoel.
Ze creëert haar eigen 'veilige' ruimte. Zet haar kopje sterremuntthee er naast. Ruikt er even vergenoegd aan.
Ze verkneukelt zich op haar werkje.
Dan gebeurt er iets verrassends.
Ze loopt naar de hangstoel, die waar de kinderen in kunnen relaxen. Ze zegt: 'Ik ga eerst nadenken over wat ik wil tekenen.'
Een poosje is het muisstil.
Ik bereid ondertussen in stilte mijn nieuwe lesje voor.
Dan springt ze op: 'Ja! Nu weet ik wat ik wil gaan tekenen!'
Er wordt weer in alle rust gewerkt.
Dan zegt ze: 'De helft van de tekening is klaar. Straks maak ik de andere helft af. Maar dan wil ik eerst weer in de stoel hangen. Nadenken!'
Korte tijd later springt ze weer op en maakt ze haar tekening af.
Die is erg leuk geworden!
Hmmm?
Dit meisje is bekend met concentratiestoornissen in de klas.
Ze denkt creatief. Associatief. Is hulpvaardig en heeft een sterk rechtvaardigheidsgevoel. Voelt anderen goed aan. Kan dus wel zeer gefocust zijn als ze iets mag doen op haar eigen wijze en in haar eigen tempo.
Ik heb weer veel geleerd vandaag!