top of page
Rose Noël-La Cour

De kracht van verbeelding en visualisatie

Bijgewerkt op: 9 jan. 2020


‘Het gaat er niet om of je binnen de lijntjes kleurt, het gaat er om dat je je eigen tekening maakt.’

Als een kind officieel ‘kleuter af’ is en naar groep drie gaat verschuift de focus van het onderwijs van spelen naar de ontwikkeling van logisch denken en beredeneren. Dagdromen wordt al snel gezien als nutteloos. Dit terwijl er in dromen en in visualiseren een grote kracht schuilt. Het kunnen visualiseren kan ons helpen moeilijke stappen gemakkelijker te zetten of negatieve gedachtes om te zetten in positieve gedachtes. Doordat het onderwijs vooral gericht is op presteren en toetsen, leren we visualiseren af of wordt dit al snel als kinderachtig gezien. Bij het oplossen van problemen van een kind, zie je dan ook vaak dat ouders, vanuit hun beste bedoelingen, praktische oplossingen aandragen vanuit de logica van een volwassene. Een kind leeft tot en met zijn achtste levensjaar zowel in de magische als in de realistische wereld. Dat wil zeggen dat de realiteit en fantasie door elkaar heen kunnen lopen. Daarom geloven ze gemakkelijk in Sinterklaas of hebben ze een onzichtbaar vriendje. Deze kinderlijke fantasie kun je als ouders gebruiken om je kind te leren ontspannen, te leren zich te beschermen tegen prikkels in de klas en te leren zich beter te kunnen concentreren.

Als opvoedcoach voor hoogsensiteve kinderen zet ik bij de begeleiding van kinderen, diverse visualisatietechnieken in. Deze technieken sluiten aan bij de fantasieën en de belevingswereld van het kind. Hoogsensitieve kinderen zijn vaak heel intuïtief en creatief en kunnen erg fanatiek zijn in het verzinnen en visualiseren van eigen ideeën. Dit was ook het geval bij een meisje wat ik begeleid heb. Ze is erg gevoelig, prikkelzoekend en heeft een sterkte wil. Als opvoedcoach gebruik ik binnen mijn praktijk een handpop genaamd 'Piepuil'. Deze uil durft niks, piept veel en heeft veel negatieve gedachtes. Op een speelse wijze stimuleer ik kinderen om het geleerde toe te passen, bijvoorbeeld door aan piepuil te vertellen hoe het wel moet. In het geval van het meisje vertelde ik haar dat Piepuil wel eens een gouden eitje om zichzelf heen bedenkt om zichzelf wat meer te beschermen. Door haar sterke wil weigerde het meisje om een gouden eitje te visualiseren. Als oplossing mocht ze van mij zelf iets bedenken wat voor haar zou kunnen werken. Ze tekende een vissenkom met een vis erin met het idee dat zij de vis zou zijn en de kom haar zou beschermen. Met kussens hebben we toen de vissenkom nagebouwd om te kijken hoe dat zou voelen. Bij alle kinderen, maar zeker bij hooggevoelige kinderen met een sterke wil, kan een creatieve benadering helpen bij het aanleren van ontspanningsoefeningen. Creativiteit gebruiken als middel om in contact te blijven met het kind is ook voor ouders erg nuttig, daarvoor zullen ze hun kinderlijke fantasie moeten terugvinden. Als beeldend docent en opvoedcoach heb ik dit vermogen gelukkig nooit verloren en is verbeeldingskracht een essentieel deel van de begeleiding die ik bied.

Aangezien het voor sommige ouders best lastig is om de creativiteit terug te vinden in zichzelf volgen hieronder wat praktische tips.

  • Laat het kind actief meedenken om alternatieve oplossingen te verzinnen voor een probleem. Zo wordt het kind mede eigenaar van de oplossing.

  • Bij veranderingen, visualiseer samen met je kind de nieuwe situatie door het te tekenen, te knutselen of uit te beelden.

  • In visualisaties voor het slapengaan of bij de afsluiting van de dag is het goed om alle zintuigen te betrekken. Wat heb je vandaag gezien, gehoord, geproefd, geroken en gevoeld?

Rose Noël- La Cour Begeleiding van hoogsensitieve kinderen, jongeren en volwassenen www.pourlacour.nl


263 weergaven0 opmerkingen
bottom of page